WO Dalibor Brochard
Priezvisko: | Brochard |
Meno: | Dalibor |
Dátum a miesto narodenia: | 11. 5. 1924 Nitra |
Národnosť: | slovenská |
Dátum a miesto odvodu: | 20. 05. 1941, VB; Londýn |
Osobné číslo čs. armády / hodnosť | Z; T-256 nováčik |
Dátum vstupu do RAF / hodnosť | 19. 7. 1941 / AC2 – vojak |
Osobné číslo RAF | 787809 |
Zaradenie v RAF | WO 311 Sqdn 246 Sqdn |
Dosiahnutá hodnosť v RAF | W/O |
Dátum a miesto ukončenia činnosti v RAF | 14. 03. 1945 246 Sqdn + |
Dátum a miesto úmrtia | 14.03.1945 Azorské ostrovy, Agualva pri Lagens, Terceíra Zahynul pri leteckom nešťastí po štarte s Azorských ostrovov. Liberator EW626; 16.03.1945 pochovaný na cintoríne v Logues, Terceíra, hrob C-10 |
Dalibor E. Brochard sa narodil 11.5.1924 v Nitre Otakarovi Brochardovi – rotmajstrovi čs armády a Márii Brochardovej rod. Šmidkovej. Otakar Brochard slúžil do roku 1929 postupne v Nitre, Nových zámkoch a Komárne. Od roku 1930 žila už rodina Brochardovcov v Čechách. Otakar Brochard zomrel v roku 1934. Dalibor Brochard, aby splnil prianie nebohého otca, začal v roku 1935 študovať na Štátnom vojenskom reálnom gymnáziu v Moravskej Třebovej. Vzhľadom na politickú situáciu však štúdium nedokončil a v roku 1939 sa mu podarilo v poslednom transporte „Wintonových detí“ opustiť Československo a 18.7.1939 prísť do Anglicka. Tu sa ho ujala rodina Nicholsonových v meste Carlisle v blízkosti hraníc zo Škótskom. Tu Dalibor Brochard následne 2 roky študoval na miestnom gymnáziu. (Carlisle Grammar School).
![]() |
Ako 17 ročný sa hlásil ako dobrovoľník do čs. armády a 20.5.1941 bol odvedený- zaradený do čs. brannej moci.
19.7.1941 bol prijatý do RAF v hodnosti AC2 – vojak. Po pridelení ku 311 čs. bombardovacej peruti 18.10 1941 nastupuje na základný výcvik na funkciu WO/AG (palubný telegrafista/palubný strelec)
Po úspešnom ukončení výcviku v 1429 OTU COTF (No 6 OTU – Operačná tréningová jednotka v ktorej už na svoju činnosť vycvičení jednotliví letci trénovali činnosť ako kompletná posádka) sa 19.9.1942 Sgt. Dalibor Brochard (spolu s G. Michalcom) vrátil
k čs. 311 Sqdn. Táto už bola v tom čase zaradená do činnosti Pobrežného letectva.
![]() |
Foto: M. Pajer Ve stínu slávy.
Svoj prvý operačný let trvajúci 9 hodín absolvoval v posádke F/O Václava Kordu na lietadle Vickers Wellington Mk.IC „KX-Z. Tento typ lietadla používala 311 Sgdn. až do júla 1943. Následne boli dosluhujúce Wellingtony nahradené modernými štvormotorovými lietadlami Consolidated B-24 Liberator . Na tomto type lietadla ukončil 28.7.1944 svojim protiponorkovým hliadkovým letom číslo 64, WO Daniel Brochard pre letcov Pobrežného letectva predpísaný 800 hodinový bojový turnus. Za svoj zodpovedný prístup k plneniu bojových povinností bol postupne vyznamenaný Československou medailou za chrabrosť, 1. stupňom anglického Good Conduct Badge (Vyznamenanie za dobré správanie počas služby) a Československým vojnovým krížom 1939.
![]() |
Foto: J. Rajlich Na nebi hrdého Albionu č.7
5.8.1944 nastupuje Dalibor Brochard (spolu s členmi už jeho bývalej bojovej posádky
1. pilotom kapitánom F/O Jílkom a navigátorom F/O Volekom k 105 (T- Transport) OTU do kurzu pre výcvik posádok pre dopravné – transportné lietadlá. V tomto prípade to boli na prepravu osôb upravené Consolidated B 24 Liberator . Kurz, ktorý sa konal na základni RAF Bramcote pri Nuneatone ukončili a boli vyhodnotení ako jeho najlepšia posádka 8.11.1944. (Úspešní absolventi týchto kurzov získali zároveň aj kvalifikáciu na všetky civilné lietadlá britskej štátnej leteckej spoločnosti BOAC)
22.11.1944 Nastúpil Dalibor Brochard k opätovne sformovanej 246 dopravnej peruti RAF v Lynehame (Anglicko), ktorá sa v tom čase špecializovala na zámorské dopravné lety pre VIP pasažierov.
14.3.1945 o 1.10 odštartoval Dalibor Brochard ako člen (rádiotelegrafista) 6 člennej posádky dopravného Liberátora C.Mk.VII EW626 z 246 Sqdn., z letiska v Lajes na ostrove Terceíra, (ktorý je súčasťou Azorských ostrovov patriacich Portugalsku) na 2000 km dlhý let z do Anglicka. Spolu s posádkou bolo na palube 13 cestujúcich. Po posádkou potvrdenom úspešnom štarte a prijatých pokynoch letového kontrolóra, lietadlo v pravotočivej zátačke narazilo do kopca, vybuchlo a celé zhorelo. Nikto z posádky a z cestujúcich nehodu neprežil. Najpravdepodobnejšou príčinou mohla byť porucha motora, ale vzhľadom na to, že lietadlo bolo úplne zničené sa nedala príčina havárie zistiť.
Dalibor E. J. Brochard bol pochovaný na vojenskom cintoríne v Lajes, Terceíra, hrob C-10
![]() ![]() |
V roku 2010 bola urna s prsťou z hrobu W/O Dalibora Brocharda uložená zo všetkými vojenskými poctami na Párovskom cintoríne v Nitre.
![]() |
Zdroje:
J. Rajlich Na nebi hrdého Albionu č. 6, 7,
M. Pajer Ve stínu slávy, Nad moři a oceánem I. II. vyd.
VHA Praha „Československé letectvo – Velká Británie- 1940-1946 Operační denník 311. perute“, VHA Praha „Letecké karty příslušníků RAF“.
http://www.vuapraha.cz/fallensoldierdatabase, : www.Fcafa.com, www.vets.cz, www.iwm.org.uk, www.nicholaswinton.com,