Na tejto stránke uverejňujeme údaje o slovenských občanoch, ktorí počas 2. svetovej vojny slúžili ako dobrovoľníci v jednotkách anglického kráľovského letectva – RAF v rokoch 1939 až 1945.
 
Filip Ján

Filip Ján

Sgt  Ján  Filip

Priezvisko:  Filip
Meno:  Ján
Dátum a miesto narodenia:  18.7.1918   Lučatín  okres  Banská Bystrica  
Národnosť:  slovenská
Dátum a miesto odvodu:  26.09.1939, F; Agde  
Osobné číslo čs. armády / hodnosť  Z; J-962   vojak
Dátum  vstupu do RAF  /  hodnosť6.10.1942  /  AC2 – vojak
Osobné číslo RAF788375
Zaradenie v RAFWO/AG   311 Sqdn
Dosiahnutá hodnosť v RAFSgt
Dátum a miesto ukončenia činnosti v  RAF13.7.1944   +
Dátum a miesto úmrtia13.7.1944   V. Británia, Malborough Village, Exeter, Devonshire.

Zo základne čs. 311 Sgdn v Predannacku odštartoval 13.7.1944 o 6.40 na protiponorkovú hliadku Liberator GR.Mk.V BZ 717 (L). Posádku tvorili piloti W/O  L. Košek,  F/O  K.Novotný,

N – Sgt J. Hornung,  WOP/AG – Sgt V. Čapek,  Sgt Ján Filip, W/O  V. Tarantík,  F/Sgt R. Nemeček,  AG – Sgt. Pavel Dřevěný a FE – Sgt M.B. Maňásek. V dôsledku blížiaceho sa nepriaznivého počasia ich nadriadená 19 skupina Coastal Comand odvolala naspäť. Kvôli hmle nad Predannackom boli všetky vtedy pristávajúce lietadlá posielané na základňu do Exeteru, kde bola oblačnosť do 300 m.

Nad Exeter však z neznámych dôvodov nedoleteli , ale krúžili v hustej hmle nad pobrežím južne od Plymouhu (medzi Start Pointom a Darthmouthom asi 25 km od Exeteru), vo výške len 80 m.! Pri približovaní sa k letisku v hmle narazili o 13.15 hod. do kopca  v Marlborough Village pri letisku Bold Head v hrabstve Devon. Lietadlo po náraze ihneď zhorelo a haváriu nikto z posádky neprežil.

Za vinníka nehody bol vyšetrovaním označený kapitán lietadla , lebo nepoužil navigačný a navádzací systém , ale na vlastné riziko s lietadlom klesal pod mraky. Na palube zrejme vládol chaos , čo potvrdzuje aj skutočnosť, že službukonajúci telegrafista sa ešte 5 minút pred haváriou pýtal do Exeteru na počasie.  Ostatných 19 ! lietadiel v tom čase pristálo v Exeteri bez problémov.

Sgt Ján Filip absolvoval svoj 1. operačný let 24.6.1944. Osudný sa mu stal jeho let číslo 4. Všetky operačné lety absolvoval na lietadle Consolidated B24 Liberator v rámci Coastal Comand. Sgt Ján Filip je pochovaný na cintoríne Weston Mill v Plymouthe,  Hrob C-CR 18 439

Podľa:    J. Rajlich   Na nebi hrdého Albionu č.  7,  M. Pajer    Nad moři a oceánem II. vydanie, VHA Praha „Československé letectvo – Velká Británie- 1940-1946 Operační denník 311. perute“, VHA Praha „Letecké karty příslušníků RAF“.

Foto:    www.Fcafa.com,             

Vysvetlivky:   P – pilot, N – navigátor, WOP/AG – telegrafista-radarový operátor / palubný strelec,   AG –palubný strelec, FE – palubný mechanik. Coastal Comandveľiteľstvo pobrežného letectva